Schlagervinst kan skapa Skäggtrend
Jag läste i dagens tidning att Conchita Wursts slagervinst kan skapa en ny skäggtrend. Skägget har länge varit trendigt bland män men nu hoppas många skägg-fantaster att trenden också ska sprida sig bland kvinnor.
http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/vad-tror-du-att-eurovision-segern-gor-for-skagget/
Redaktören för Skägg-bloggen och författaren av “Skäggboken” Eric Thorsson jublade igår och såg vinsten som ett tecken på ökad acceptans, tolerans och öppenhet. http://skaggbloggen.se/
Conchita Wurst med ett Jämnt Skägg
Det var i sanning en stor framgång för öppenheten i Europa. Jag har egna erfarenheter av tjänsteresor i Moldavien , Georgien och Serbien där jag diskuterat och utbildat i HBT-frågor. Homofobin är extremt utbredd i hela Östeuropa. Nyligen gjordes en undersökning i Serbien kring människors attityder mot homosexuella och det är ungdomarna som är mest intoleranta. Inte mindre än 80 % av ungdomarna svarar att homosexuella inte har något existensberättigande överhuvudtaget. Därför blev jag sååå glad när jag såg att länderna i öst delade ut 10:or och 12:or till “skägget” utan att förblindas av fördomar. De röstade helt enkelt på den bästa artisten och låten.
Jag som använder skägget som en symbol i min företagsidé är förstås väldigt nöjd över “Wiener-korvens” vinst. Skägget har härmed officiellt blivit en symbol för könsöverskridande, mod och inkludering. Tack Conchita för att du marknadsför ett Jämnt Skägg!
Jag sa just till min man att det är bra med skäggtrenden – nu kommer det ju inte att göra något när man som gammal kvinna kanske får lite skäggväxt – eller mustasch – bara en håller det vältrimmat…
Skämt åsido – bra att det blev lite politik i en väldigt kommersialiserad bransch!