Rövhål är brunfärgade
Jag är uppväxt i Grangärdebygden. En bygd som fått en nyans av brunt efter reportage i Uppdrag Granskning och Dagens Nyheter. En bygd som blivit synonym med nazism, rasism och främlingsfientlighet. Vad är det som hänt i den vackra hembygden efter att de gamla anrika hotellen omvandlats till flyktingmottagningar?
En vän skrev ironiskt på Facebook: ”När jag var barn var det positivt att ta emot främmande”. Den lilla meningen satte fart på mina funderingar. Vem är egentligen främmande? Vem är främlingen? Är vi inte alla främlingar beroende på var vi befinner oss för tillfället? Räcker det med att gå över till grannen för att bli främmande? Den här frågan diskuterades redan bland de gamla grekiska filosoferna, fick jag lära mig. De hade två olika ord för främlingen; ”barbar” och ”xenos”. Barbaren pratade inte grekiska och kunde därför aldrig bli accepterad medan ”xenos” var en inhemsk främling som kunde bli det. Känns mönstret igen?
Från xenos har vi fått ordet xenofobi (främlingsfientlighet) som är lite snällare än rasist. Xenos är en person som inte tillhör ”oss”. En främmande kan alltså vara din granne, eller exempelvis en Stockholmare i Grangärdebygden. Den ”moderna barbaren” i Grangärde, däremot, är den syriske flyktingen som aldrig till fullo kan bli accepterad.
Anrika Grangärde turisthotell har blivit flyktingförläggning
Det kulturella ”kontraktet” i bygden säger att enbart de ca 800 infödda med rötter där får tillhöra in-gruppen. Resten av världen är utanför. Inte ens en karl från Ludvika några kilometer bort kan bli accepterad. Han är en utböling eller ”ocknú” som man säger i byn.
En främling kan, efter en nästan livslång Golgata-vandring i hembygden, bli accepterad om denne totalt underkastar sig de kulturella koderna. Det innefattar naturligtvis att du ska prata dalmål och vara stolt över bygden. Om du snusar, kör scooter, är varghatare, går i storstövlar, bär Helly-Hansentröja och är maniskt misstänksam mot alla andra utbölingar, då har du förstått några av de viktigaste ingredienserna i kulturbärandet.
Är du en förbipasserande besökare kommer du att mötas av skepsis. Du behöver inte underkasta dig alla dessa kulturkoder omedelbart, men tala för guds skull om att du bara är en tillfällig gäst.
Min vän Niclas Månsson har forskat om främlingen och har kategoriserat olika typer av främlingar:
1) Flyktingen – Kommer idag och måste stanna i morgon. Har flytt från en otrygg plats. Känner sig rotlös eftersom han ”inte äger marken”. Skulle återvända bara han kunde. I väntan på att få återvända är anpassningen till den nya kulturen inte så hög. Det är de personer som idag bor på flyktinganläggningarna Tallmogården och Grangärde turisthotell.
2) Immigranten – Kommer idag och tänker stanna. Skiljer sig mot flyktingen eftersom han aktivt har sökt sig till denna plats. Han vill anpassa sig till den nya kulturen. Han kanske skaffade sig en partner eller ett jobb här? Det här är bygdens thailändska fruar och finska arbetskraftsinvandrare.
3) Turisten/vagabonden/luffaren – Kommer idag och återvänder imorgon. Anpassar sig inte till kulturen han kommer till. Kan återvända när han vill och är bara på tillfälligt besök. Är personen en turist är vi ofta positivt inställda. Vagabonden i form av en romsk tiggare, eller en bulgarisk bärplockare är inte lika populär, och det tål att tänkas på.
4) Kosmopoliten – är en främling som rör sig i en värld bland andra främlingar. Smälter in i ett mångkulturellt samhälle där de kulturella koderna inte är så precisa. Det är ett samhälle som accepterar flera sätt att vara. Det här är inte Grangärde.
Min identitet som dalmas är stark och jag känner en oerhörd stolthet för hembygden, men jag har börjat att bli rädd och oroad över det som händer kring flyktingsituationen. Dagens Nyheter och Uppdrag Granskning har gjort reportageserier från byn och svart- och brunmålat samhället, men jag är inte mest rädd för nazisterna, utan för de många människorna. Jag är rädd eftersom så många gör sig skyldiga till olika former av vardagsrasism. Som Bengt Westerberg skrev i sin utredning: ”Arbetet mot brutala former som nazism börjar med den främlingsfientlighet som finns i vardagen. Vi måste börja med oss själva!” Hans utredning fick därför titeln ”Främlingsfienden inom oss”. Alla har vi fantasier och fördomar om ”den Andre”, men vad säger dessa egentligen om oss själva?
Läs mer på: http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-ingen-i-fullmaktige-sa-emot-nar-nazisten-talade/
Det klassiska hälsohemmet Tallmogården har också blivit förläggning
Enbart genom att följa mina barndomsvänner på sociala medier kan jag riktigt ta på värdeförskjutningarna och det hårdnande klimatet. En man är oroad för vad som ska hända med den nedlagda konferensanläggningen. Tänk om den också blir en flyktingförläggning? En annan är hatisk och kallar flyktingarna för svartingar. En blir provocerad av att behöva kliva över benen på en fattig tiggare. Ska mina barn behöva uppleva sådan här misär? resonerar han. En säger att sommarstugeinbrotten kommer att öka nu. En publicerar namn och bild på våldtäktsmisstänkta innan de ens är dömda för brottet. En varnar för en skum bil han sett eftersom hade utländska registreringsskyltar. En konstaterar att flyktingarna minsann har råd med mobiltelefoner. Överallt finns undertoner om att det är främlingarna som är hotet. Ingen ser den egna vardagsrasismen som ett hot och ingen rannsakar sin egen dubbelmoral.
Samtidigt som de thailändska bärplockarna ”orsakar kaos” i hembygden så är ortens söner där och semestrar. Thailändaren i Sverige är en ovälkommen vagabond medan svensken i Thailand bara är där för att stärka deras ekonomi. Flera medelålders män i bygden har dessutom importerat fruar från Thailand. Ingen svensk kvinna ville ju ha honom så det blev ett rätt schysst arrangemang. Och hon som immigrant gör ju inget väsen av sig.
En adopterad flicka från byn har misstagits för att vara invandrad. Bybor har skrikit glåpord efter henne. Det var inte okej, för hon är ju svensk, resonerar man men ser inte dubbelmoralen.
En av de mest invandrarkritiska männen lägger upp bilder på sig själv under sin solsemester i Spanien. Han som hatar utlänningar verkar trivas rätt bra själv som vagabond. Han åkte frivilligt och besökte en sådan där avskydd kultur, och jag undrar om han själv för en sekund funderande över vad spanjorerna tyckte om hans främlingskap?
Han som hatar rumänen utanför ICA Grangärde tjänar sannolikt 1000 gånger än honom. Han vill inte att rumänen ska förstöra hans vackra idyll. Hans barn ska inte behöva se fattigdom och elände. För vad kan det göra med barnen? Det fick mig att tänka på den amerikanske forskaren Paul Piffs uttryck ”rövhålseffekten”.
Läs mer om rövhålseffekten: http://www.alternet.org/culture/ahole-effect-what-wealth-does-brain
Forskningen visar att världens mest privilegierade människor oftare beter sig som rövhål. De skänker, procentuellt sett, inte ens hälften så mycket pengar som världens fattigaste. De rikaste var, i ett test, mest benägna att stjäla godis från ett handikappat barn osv. Om min barndomskompis skulle sätta sig med en pappmugg i ett romskt tältläger i Rumänien skulle han förmodligen få mer pengar än romen i Grangärde får, undrar om han har tänkt på det?
Den som är privilegierad är den sista att se sina egna privilegier. Fisken är den siste som upptäcker havet! Har ni tänkt på att jag bara skrivit om män? Det beror på att näthatet och främlingsfientligheten har ett kön. I mitt flöde på sociala medier är det enbart männen i bygden som är hatiska. Kvinnorna är tysta. Och tystnaden är ju minst lika farlig. Varför blir det så här kan en undra?
Jag tror att du som är man i bygden inte känner igen dig i den bild som jag just målat upp? Du känner dig inte privilegierad. Du känner inte igen bilden, i politiskt korrekt media, som pratar om att den medelålders, vite, rike, svenske mannen är så gynnad? För det stämmer ju inte på dig. Du har ingen bra inkomst. Du kanske är arbetslös. Du är inte attraktiv på arbetsmarknaden eftersom du inte har någon hög utbildning. Det finns inga jobb i bygden.
När jag skrivit liknande saker på sociala medier har jag blivit kallad ”en jävla PK-idiot” av mina gamla barndomsvänner. Jag fattar ingenting.
Men om du (medelålders man i Grangärdebygden) ändå läst så här långt, tar jag mig friheten att ge dig ett PK-råd: Gå över till turisthotellet med en kasse urväxta kläder, eller låt en flykting få plocka dina nedfallna äpplen i trädgården. Flyktingen kanske berättar om sina drömmar för dig? Om sin längtan att få resa hem. Om att de vill skapa ett tryggt liv för sina barn. Ni börjar kanske förstå varandra. Att ni är mer lika än olika. Att ni är båda är människor av kött och blod, med samma tankar och samma drömmar.
Det är du som är den naiva Svensken.
Den som tror alla om gott,den som inte rest runt och insett att du är inte “överlägsen ” europeerna.. Dessa flyktingar som du pratar om är ju inte dem som behöver hjälpen ,dessa som kommer för det för ett “liv i lyx” som dem tror vi har .Du tror att du får mer om du sätter dig med en bössa gos Romerna? Du skall vara glad om du får behålla kalsongerna!! Det är folk som du utan insikt i levnadsätten i Europa mm -som tror att alla är fattiga ,som fördärvar och kallar andra som insett och vet mer ,för “rasister” som är bovarna i dramat.res lite ta till dig kulturer och inse att Svensken är ej överlägsen intelligent.Det finns intelligenta människor i “fattiga ” länder som lever rikare än dig och som bara utnuttjar naiva snälla människor och kulturer..jag är själv blandras och har umgåtts mycket med utlänningar i både Sverige och utomlands.(arbetat med olika kulturer mm)
Dem som fördärvar Sverige idag är ni naiva blåögda Svenskar som ser er som förmer och klokare än dem ni tror att ni hjälper.
Dem vill inte ha era gamla avlagda kläder och möbler.dem vill ha nya.
Det är dags att du ser dina grannar och vänner med nya ögon -Det kanske är dem som har rätt och du som har fel.deras rädsla och rasism kanske är befogad. Det Sverige du känner idag är på väg att förändras .Europa ligger före i tiden med sina höga murar runt trädgårdar och galler för fönstren ..med sina stängda grindar vid skolorna .
Anneli Debski, tack för din kommentar. Utan att du känner mig så tillskriver du mig väldigt många egenskaper och åsikter. Det är inte klädsamt. Jag får veta att jag är överlägsen, naiv, blåögd, inskränkt och lättlurad. Att jag är okunnig och inte förstår andra människors levnadssätt och tankemönster. Jag kan berätta att jag arbetat med bistånd och bland annat besökt romska tältläger i Serbien, men vi delar likväl inte samma världsbild. Vare sig det är (rika) flyktingar från Syrien eller fattiga tiggare från Rumänien så kommer (majoriteten av dem) inte hit för att lura av mig kalsongerna. De kommer för att de behöver skydd eller för att de lever i misär. Din utopi verkar vara höga murar, taggtrådsstängsel och gallerförsedda fönster, men det är inte mitt drömsamhälle. Ge mig ett bra exempel på ett samhälle som ägnat sig åt en lyckad “etnisk segregering” av människor, så kan jag lätt ge dig 20 exempel på motsatsen.
Tack Torbjörn för din klokskap och insikt! Jag är djupt oroad över vart vårt samhälle är på väg i att öka utanförskapet och genom rädsla bygga nya murar.